...r@k@n nI@g@ t@ukE BloG...

@nd@ @d@L@h pEngUnJuNg yG kE:


...jom belajar loghat utara-siri 1...

1
ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Hari sabtu = hari santai..So,entri sempena hari Sabtu mestila kena santai-santai je kan..Dah cukup Isnin hingga Jumaat kepala nie dah penuh dengan segala mak nenek benda-benda yang serius kan..Demi menjadikan entri aku pada hari Sabtu nie kategori santai dan tak serabut otak,jom kita belajar bahasa,ok!!!

Aku nie boleh la dikatakan dilahirkan dalam area utara..Taiping kire utara la kan..Tak caya,pi tengok google map..So,bahasa percakapan aku banyak dipengaruhi oleh sleng@loghat utara..Kat sini,aku nak share dengan korang beberapa loghat@sleng maut yang slalu meniti di bibir aku bila balik kampung dan di tempat aku kerja..Lupa nak habaq mai, aku la nie gheja kat Butterworth..
*tengok,sesi belajaq loghat utara kita dah mula...

*Senayan* = Isnin
Contoh ayat : "Mat,hang pi mana hari Senayan lepaih?"

*Cemuih* = meluat, tak suka
Contoh ayat : "Aku nie dah naik cemuih la tengok muka hang mat oiiiiiiiiii!!!!"

*Belemoih*(spelling dia tak sure sgt) = comot
Contoh ayat : "La, nie parit mana yang hang terjun nie Mat oiiii..Habis belemoih satu badan"

*Pulun* = lebih kurang macam terlebih rajin la..
Contoh ayat : "Hang toksah la dok pulun sangat nak perabih gheja tue..Masa banyak lagi"

*Belenggak* = duduk melepak, duduk saja
Contoh ayat : "Daripada hang dok belenggak ja kat ghumah tue,baik hang mai tolong aku."

*Tak kelapaq* = tak teringin
Contoh ayat : "Tak kelapaq langsung aku nak tolong si Mat tue."

*Cempegha* = kelam-kabut,huru-hara (lebih kurang la)
Contoh ayat : "Nie awat yang hangpa dok cempegha sangat nie? Nampak hantu ka?"


Amacam,pernah dengar tak sleng@loghat utara nie? Kalau dah nama orang utara tue,memang gerenti la pernah dengar dan tahu kan..

Tapi, perkataan-perkataan tue aku kongsikan khas untuk kawan-kawan yang pernah dengar, tapi tak faham sangat ape kejadah maksud dia..

So,stop kat sini dulu kelas bahasa kita..Tapi, dont worry, aku akan come out dengan siri ke-2 pulak..Aku akan sharekan lagi beberapa perkataan yang cangih manggih made in utara nie...



~from taiping with love~

1 comments:

Nazrin said...

senayan tu bukan banjar ke...
aku ni banjar dari P.buntar...
dan memang sebut senayan sesama banjar...
tp bila ngan Melayu utara....Isnin gak cakap
silap harap perbetul...

Post a Comment

...rEpoRt kEsIh@t@n...

Daisypath Anniversary tickers