...r@k@n nI@g@ t@ukE BloG...

@nd@ @d@L@h pEngUnJuNg yG kE:


...catatan perjalanan Taiping-JB-Taiping...

0
ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Dah 3 hari aku tak postkan apa-apa entri..Last entri aku pon 24hb hari tue..Last entri aku masa kat JB..Dan sekarang nie, dah 3 hari aku dok relax kat Taiping..Hohohohohoho,manyak syok woo dapat dok kat kampung lama-lama..Feeling habis..

Subuh tadi dalam pukul 2 pagi aku dan wife selamat sampai ke Taiping dari JB..Malam Sabtu lepas aku bertolak ke JB untuk amik barang-barang aku..Kan aku nak pindah ke Penang 1/7 nie..So,aku bawak la wife aku sekali ke JB untuk amik barang-barang yang aku tak leh nak bawak naik bas hari tue..Banyak jugak barang aku rupenya..Ngan-ngam je barang-barang tue aku sumbat dalam kereta aku..Sikit coretan tentang perjalanan aku ke JB malam tue..Aku bertolak dari rumah dalam pukul 9.15 malam..Singgah jap kat rumah kawan aku, Mamin amik barang yang dia suh aku hantarkan kat dia bila lalu kat Shah Alam nanti..Kiranya dalam kol 10 malam gak le aku masuk highway Changkat Jering..Atas highway kereta tak berapa banyak sangat malam tue..Kira jalan line clear la..Tapi aku tak pecut pon..Aku bawak dalam 80 km/j je..Buat apa bawak laju-laju kan..Nak bawak laju-laju pi Sepang la..kan kan kan..Dalam otak aku memang dah plan siap-siap dah hentian R&R mana yang aku nak singgah..So, R&R Tapah jadi mangsa persinggahan pertama aku..Kat situ, aku berenti kejap je..Lepas hajat kat toilet dan beli pau kacang+kaya 2-3 ketul ngan air,aku pon gerak la..Malas nak berenti lama-lama,sebab perjalanan aku jauh lagi beb..

Dari R&R Tapah,aku straight je tanpa henti sebab aku budjet nak stop rehat kt R&R Seremban..Aku sampai KL pon lebih kurang pukul 1.30 pagi dah..Highway pon dah lengang gile..Tambah-tambah bila dah masuk area Seremban..Hah, masa aku on da way ke R&R Seremban, tiba-tiba aku perasan dari side mirror aku ada banyak lampu kat belakang..Makin lama makin dekat..Rupa-rupanya 1 group mat rempit tengah racing kat highway..Semua pakat rempit pakai RXZ..Yang paling aku tak tahan, semua pakai wat aksi Superman..Gila toi..Dalam hati aku dok kata diaorang nie tak sayang nyawa ke..Buatnya terjatuh, tak ke hancur badan tue tersagat atas highway..Aku pon drive slow-slow la,bagi Superman-superman tue terbang laju-laju dlu..Kang kalau terlanggar kereta aku kan naya je..Tak sampai 2 minit lepas Superman-superman tue terbang potong kereta aku, tetiba aku nampak diaorang semua pakai kelam-kabut berhenti kat tepi jalan..Yang buat u-turn balik pon ade..Nie aku budjet mesti polis yang wat road block nie..Hah, padan muka..Rupa-rupanya aku silap..Superman-superman tue berhenti terbang laju-laju sebab ada sorang Superman dah jadi berkecai atas jalan..Masyallah..Patut la diaorang berenti terbang,sebab geng-geng Plus Ronda yang tahan..Ingatkan polis..Aku pon slowkan la kereta aku..Tiba-tiba,aku terpandang belah kanan aku..Aku nampak macam kaki orang je kt divider jalan..Tapi badan tak nampak pulak..Mengucap panjang aku..Aku tak berani pandang lama-lama..So,aku pon terus je jalan..Tak nak aku berhenti tengok apa yang jadi..Bukan tak prihatin, tapi fikirkan wife aku yang tengah preggy kat sebelah aku nie..Aku pon teruskan je perjalanan aku sampai R&R Seremban..Masa kat R&R Seremban tue,aku sempat sembang ngan 2 orang brother yang kebetulan tengok gak accident superman berkecai tue..Melalui cite diaorang,memang betul la apa yang aku nampak tadi kaki orang..Dah putus beb..Badan pon diaorang kata dah berkecai gak..Adoi,seram je aku dengar..Maybe brother 2 orang nie berhenti tengok kot..Nasib baik la accident tue tak jadi depan mata aku..Kalau tak, rasanya mau aku tak boleh drive dah malam tue nak ke JB..Dah,dah..cukup la sikit-sikit citer pasal accident tue..Ngeri plak bila aku fikir-fikir balik..

Kat R&R Seremban tue,aku bantai tido 2 jam..Hahahahaha,puas hati aku..Pukul 4.30 pagi baru aku teruskan perjalanan aku..Hujan menggangu sikit perjalanan aku dari Seremban..Kaw-kaw punya lebat tau hujan..Memang aku tumpukan 150% la perhatian masa memandu..Memang depan tak berapa nampak jalan..Wiper kereta tue guna yang paling laju..Kereta pulak memang takde langsung..Hampeh je kan..Bayangkan la, selama 4 jam, iaitu dari Seremban sampai la ke JB aku drive dalam hujan lebat..Mencabar skill pemanduan aku btol..Terpaksa aku gunakan segala pengalaman memandu aku..Cewah, ayat macam drive kereta F1 kt track je kan..Poyo!!!..Sepanjang 4 jam drive dalam hujan tue, tak silap aku ada la 4-5 biji kereta terbabas..Nie mesti kes bawak laju-laju dalam hujan..Langgar lopak air, terus terbabas..Tue antara analisis spontan yang sempat aku buat..

Akhirnya,berkat kesabaran dan doa, aku dan wife selamat sampai ke JB dalam pukul 8.30 pagi..Alhamdulilah..Lepas breakfast kat Setia Tropika, aku terus ke rumah sewa aku kat Larkin Perdana..Lepak rehat-rehat sampai pukul 2.00 petang,aku dan wife pon bersiap bertolak balik..Sebelum balik, aku dan wife sempat singgah Danga Bay jalan-jalan kejap.Wife aku sempat beli tudung syria kat dalam Danga Festive Street Mall..Puas berjalan, kami makan kat restoran yang dibina di dalam rumah tradisional Johor, iaitu Rumah Limas..Kat Danga Bay nie,korang leh la tengok macam mana rekabentuk rumah tradisional Johor..Kafe nie antara tarikan pelancong kat Danga Bay nie..Makanan dia sedap tau,walaupun agak mahal sikit..Takpe la,sekali-sekala kan..Tak dak hal lah!!! So,kalau korang datang ke Danga Bay, leh la try makan kat Kafe Rumah Limas nie ye..

Dan kenyang makan, dalam pukul 4.00 petang,aku dan wife pon bertolak balik ke
Taiping..Alhamdulilah, cuaca elok je sepanjang perjalanan kami petang tue..Highway pun lancar je, walaupun kereta banyak jugak le yang menghala ke KL..Dalam perjalanan balik nie, aku dah tak jumpa dah Superman terbang..Bagus bagus bagus...Akhirnya, dalam pukul 2.00 pagi, kami selamat sampai depan pintu pagar rumah aku (actually rumah wife aku,sebab rumah nie atas nama dia,hehehehe)..

Itulah sikit catatan perjalanan aku..Sori la klu ade yang naik boring baca entri kali nie..Rasanya nie entri aku yang paling panjang..Bye-bye JB..


~from taiping with love~

0 comments:

Post a Comment

...rEpoRt kEsIh@t@n...

Daisypath Anniversary tickers